Marlies & Mayonne @ South-East Asia!

Melaka - De fietsende Hollander

Maandagavond kwamen we na een busritje van 2 uur vanuit KL aan in Melaka. Door z'n strategische ligging aan de kust van Maleisie heeft Melaka heeft een enorm internationale geschiedenis waar ook Nederland uiteraard weer een rol in speelt. Na de Chinezen en de Portugezen namen de Hollanders de boel over om het na zo'n 150 jaar weer uit handen te geven, waarna ook de Engelsen en de Japanners een tijdje regeerden voordat Maleisie onafhankelijk werd. Van de Nederlandse invloed is nog veel terug te zien: het Stadhuys, Jonkerstraat, Heerenstraat en de grafstenen van Hollanders in de kerk.

De tweede dag van ons bezoek aan Melaka hebben we dan ook, Hollanders als we zijn, fietsen gehuurd. De man die de fietsen verhuurde drukte ons op het hart dat we de ze goed op slot moesten zetten en dat we vooral geen waardevolle spullen in het fietsmandje moesten laten zitten, duh (wel schattig)! Zo hebben we heerlijk de hele dag door de stad gecruised! Ineens waren wij gebombardeerd tot toeristische attractie en maakte iedereen 'stiekem' foto's van ons. Ook de rikshaw-bestuurders, die toch veel mooiere fietsen hebben, vonden ons maar wat interessant! Toen we de fietsen terug gingen brengen was de man erg benieuwd hoe we het hadden ervaren en vertelde hij vol trots over de in de wielas geintegreerde dynamo van Japanse makelij.

Iedere avond eten we bij een eetstalletje met terras dichtbij ons hostel waar een vrouwtje de lekkerste dingen voor ons klaar maakt en straalt als we de volgende avond weer terug komen. Op het terras staat een enorm videoscherm waarop de gruwelijkste films worden vertoont; zo hebben we gisteravond Tom Yam gegeten onder het genot van de film Apocalypto... Vanavond gaan we voor de verandering maar eens dineren in Chinatown waar de leukste souvenirs en de lekkerste snacks worden verkocht!

Morgen zit ons bezoek aan Maleisie er alweer op en vertrekken we per boot naar Dumai, Sumatra om onze reis te vervolgen in Indonesie.

Liefs,

Marlies & Mayo

Ed Sigmond

Het reisverslag was weer als van ouds: schitterend. Erg leuk om te lezen.