Marlies & Mayonne @ South-East Asia!

Bandung - Sawa's & Schaduwspel

Reizen met de trein op Java is heel gewoon, in tegenstelling tot Sumatra heeft Java goede spoorverbindingen over het gehele eiland liggen, en ben je dus niet afhankelijk van de locale bussen en het wegennet met zeer slechte conditie! Het uitzicht tijdens deze treinreis is prachtig. Doordat Java goede grond heeft voor het verbouwen van rijst, ligt het grootste deel van het bergachtige landschap onder het water van de sawa's. Met als resultaat prachtige plaatjes! Na een korte (3 uur) treinreis door dit landschap, kwamen we in Bandung aan.

We wisten niet goed wat we van Bandung moesten verwachten, en wilden er alleen een korte pitstop maken omdat we hadden gelezen dat in Bandung een authentieke Wayang-poppenmakerij stond. In Java is het nog regenseizoen tot het einde van deze maand, dus elke middag barst de hemel rond een uurtje of drie open en het stopt pas weer tegen de late avonduurtjes. Dus toen wij om 16 uur uit de trein stapten, begon het keihard te regenen. We kwamen een Nederlands stelletje tegen en samen met hen hebben we uiteindelijk een hostel gevonden.

De volgende dag zijn we vroeg richting de Wayang-poppenmakerij gegaan, en we kwamen uit in een klein winkeltje. Toen we vroegen waar de fabriek was werden we naar een deur achterin de winkel verwezen. Daarachter verscheen een plaatje zoals je dat verwacht op de Noordpool, in de speelgoedfabriek van de kerstman, waar de elfjes allemaal enthousiast een ander onderdeeltje van jouw houten speegoedtreintje staan te maken. Iedereen heeft ze eigen werkplek in het atelier, en er zijn houtsnijders voor de armpjes en het hoofd, inpakkers, naaisters voor de kostuums en hoofddecoraties, mensen die de pailletjes op deze kostuums naaien, grondverfers, schilders voor het fijne schilderwerk, en mensen die het geheel in elkaar zetten. Het fijnste handwerk wat je je maar kan wensen. En wij konden met iedere handeling meekijken, erg leuk!

's Middags gingen we naar Jeansstreet. De straat die bekend staat als het shopparadijs voor de Indonesier, met goedkope namaakproducten en vooral goedkope spijkerbroeken. De winkels hier proberen hun klanten te trekken met reusachtige plastic beelden van Rambo en Superman voor hun winkel. We hebben hier een uurtje rondgelopen, maar het bleek moeilijk iets te vinden wat ons ook daadwerkelijk past. Om deze winkelteleurstelling te verwerken mochten we van onszelf lunchen bij McDonalds (westers eten, je gaat het echt missen!). De McDonalds hier blijkt zelf uitgerust te zijn met een McGebed, oftewel een gebedsruimte voor moslims midden in het restaurant, echt heel grappig! En toen begon het weer te regenen..

De volgende ochtend vertrokken we alweer heel vroeg naar Yogya, het centrum van kunst en cultuur op Java.

Liefs,

Mayonne & Marlies

Reacties

Reacties

myrthe

woehoee, over opa's gesproken, de mijne was daar ingenieur! ookal al een dans gezien? of is dat alleen voor bali? xx

Esther

He, Mc-en kan echt niet hoor, hebben wij ook helemaal niet gedaan 8-) Wist je btw dat er ook een Mc Kosher bestaat?
Verder zit ik dus weer in NL. Best gezellig, maar ik wil liever geen mooie + warme foto's van andere plekken zien, dus kappen nou, anders word ik nog depressief.

Kusje

marike

He meiden, mooie verhalen! Wisten jullie dat mijn oma ook op Java geboren is? Ik zou er ook heel graag een keer heen gaan. Maar dat is dus voor later. Jullie regen, wij krijgen hier langzaam een aarzelend lente zonnetje te zien...Heel veel plezier! kus

Hester

Hee meiden,

moet ff eerlijk zeggen, het verhaal niet gelezen. maar zo snel zien de foto's er wel top uit!
Wilde gewoon ff zeggen, dat ik op het randje van leven en dood heb gelegen nadat ik ben vertrokken, dus daar hadden jullie gelijk in, maar heb t toch kunnen overleven!

spreek jullie snel weer als ik weer meer tijd heb!

Kus

Tamara en Cathelijne

hallo Dames,

Leuk om jullie verhalen te lezen, erg grappig van die foto's. Wij hebben de fullmoonparty op Koh Penang net overleefd, was leuk om mee te maken. Vertrekken morgen naar Bangkok en zullen volgende week richting Cambodja gaan.
Veel plezier nog en geniet ervan.

Gr Cathelijne en Tamara

marjorie

hi Marlies, zo te zien en te lezen is Indonesie een waar paradijs voor jullie. Ik kan me niet voorstellen dat je nog terug wil naar Amsterdam. De sneeuw is net gesmolten. Together was deze week op tv, blijft ontroerend. Jij reist ook over de hele wereld! Over 6 weken ga ik naar Aisia, die net terug is uit een Indianendorp in het ijskoudegebergte. Hoor graag nog je verhalen in de zomer als jullie allemaal terug zijn. xx, Marjorie

Aiz (carcannases of hoe dat spel ook heet champion :P)

He Gappie van me
Como esta? Chill je nog steeds op Bali of inmiddels al in een ander land beland????
Ik ben nu op de Galapagos en is echt the bom hier, mooie witte stranden, zon, leuke mensen en vette beestjes :)
Morgen snorkelen want ik druven duiken nog niet aan... aah als jij nu naaste me zou zitten zou je me zoo de duikschool in sturen en zorgen dat ik een duik ging maken en achteraf zeker zeggen, zie je wel dat je het vet vond... hahah dus ja misschien moet ik men schijterdkant maar even opzij zetten en doen aight..:)
Gezellie dat we gaan chillen met Marjorie in de zomer, ben ook echt zo benieuwd naar al je veralen en kijken hoe bruin je bent geworden :P
Have fun met alles geef ook een dikke knuffel aan Mayo and enjoy!!!
Kuz en dikke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!