Marlies & Mayonne @ South-East Asia!

Mekong Delta – Bedrijvigheid langs de oevers van de rivier

‘s Ochtends werden we met de boot naar de haven van Saigon gebracht, waarvandaan we in 3 uur tijd naar de Delta gevaren warden. De Mekong delta is het zuidelijkste puntje van de enorme Mekong rivier, die onder andere door Vietnam, Cambodja, Thailand en Laos stroom. De komende paar weken zullen we de rivier nog vaak zien, omdat we dezevia Cambodja en Laosrichting Noord-Thailand volgen.

De Mekong Delta is een gebied waar het leven (verrassend!) vooral om de rivier draait. Veel mensen leven op de rivier in boten en het vervoer gaat bijna allemaal over de rivier. Ook is de rivier een bron van inkomen (vis en zand voor de bouw) en de plaats om te handelen. En op dit moment wordt het toerisme er ook steeds meer uitgebuit. Dat was vooral de eerste dag te merken. De eerste dag van de tour bestond onze groep behalve uit een klein gezelschap wat richting Cambodja ging, vooral uit mensen die een dagtripje naar de Delta maakten. De hele dag hobbelde we achter onze gids aan, die zijn verhaal al gedaan had, wanneer de laatste van de groep zich weer bij de groep voegde. We gingen traditionele thee drinken, snake-wijn (rijstewijn met giftige slang) proeven, lokaal fruit proberen onder begeleiding van een sort van traditionele dans, naar een fabriek waar ze kokossnoepjes verkochten, een boottochtje door de mangroves maken enz. En dat alles met een groep die voor 50% uit Aziaten bestond (een heel ander soort toeristen, met vooral een heel ander idee van wat leuk is) Aan het eind van de dag zaten we bomvol van alle zoete lekkernijen en waren we blij dat de dagjesmensen weer naar huis gingen.

Wij gingen een nachtje slapen in een homestay, amen met twee Australische jongens (Luke en Matt) en een Frans stelletje. We sliepen bij een niet-engels-sprekend Vietnamees gezin thuis, dus de communicatie was vooral veel handen en voeten werk. Na een korte kookcursus waarbij we vooral groente leerden snijden (ook heel belangrijk) konden we lekker gaan eten, en de rest van de avond hebben we gezellig metLuke en Mattbuiten Vietnamese rum gedronken en het weer eens gehad over de verschillen tussen Nederland en Australie en de rest van de wereld (het favoriete onderwerp tijdens het reizen).

De volgende ochtend werden we opgehaald met een klein bootje en gingen we met ons groepje richting de floating market. Al varende over de rivier konden we goed zien hoe het leven van deze mensen zich echt in en rond de rivier afspeeld. Het begon jammer genoeg erg te regenen en ook stak er een flinke wind op, waardoor de meeste bootjes op de floating market hun koopwaar goed hadden weggestopt en zelf ook ergens droog waren gaan zitten. De rest van de dag zijn we nog wat kleine bedrijfjes afgegaan die weer stuk voor stuk allelei lekkere dingen produceerden, die je allemaal moet proeven, zodat je misschien wat koopt. Door de kleinere groep en het feit dat we watdieper in het Delta gebied zaten, was het allemaal een stuk minder toeristisch waardoor wij er weer wat meer plezier in hadden.

‘s Nachts sliepen we op een grote boot die ons overnacht richting Cambodja bracht. De fles rum ging weer open, en al varende kwamen we steeds dichter bij de Cambodjaanse grens. De volgende octend zijn we nog naar een fishfarm geweest en naar een Moslimdorpje, wat elk jaar tijdens het regenseizoen helemaal onder water loopt en waar ze om die redden in huizen op palen wonen. Vervolgens gingen we weer op een andere boot naar het grensplaatsje van Vietnam en Cambodja en staken we daar de grens over. Nog een paar uur op de boot en een laatste busreis, en daar waren we dan: Phnom Penh.

Liefs,

Marlies & Mayonne

kees wierda

lieve Marlies,

Ik lees je reisverhalen met veel plezier en ik begrijp daaruit dat je het onder invloed van de lokale alkoholische dranken voorlopig nog wel uithoudt. Ben benieuwd hoe je NL ervaart als je terugkomt. Het weer wordt al een stuk beter hier, dus kom maar gauw weer terug.
nog veel plezier en groet aan Mayonne,
Kees

Aal

Lieve meiden!
Het gaat goed met jullie! Nog maar anderhalve maand, toch? Dan alweer lekker in Nederland!!
Lekker genieten nog!
Kus, aal

Ed Sigmond

Lieve dames,
Weer een pracht verhaal om gewoon van te genieten.
En dan die mooie foto's.
Zoals al die keren daarvoor: gewoon schitterend.
Vroeger werd er veel gezegd: Gewoon doorgaan. En ik denk dat ik dat nu ook maar zeg.
Heel hartelijk dank voor jullie verhaal.
Ed