Marlies & Mayonne @ South-East Asia!

Bangkok - The Grand Palace & tourist scams

Vrijdagavond zijn we letterlijk op een kruispunt bij een lokaal restaurantje met een groep Amerikanen gaan eten. Het eten is zo heerlijk! Groente en fruit smaken echt ergens naar. Na het eten met de hele groep naar de Patpong Night Market geweest, deze markt bevindt zich in het bekendste red-light district van Bangkok. Het meest bekend zijn de ping-pong shows, shows waarin vrouwen verschillende voorwerpen uit hun vagina kunnen laten schieten. Erg apart! Je wordt hierbij naar binnen gelokt onder het mom dat het gratis is, maar wanneer je weggaat krijg je een achterlijk grote rekening, met allelei bijkomende kosten. Zoals je begrijpt hebben we ons volledig uitgeleefd... op de night market natuurlijk! Na een lange avond shoppen en heel wat bath lichter, hebben we nog wat gedronken in het hostel en zijn daarna lekker gaan slapen op onze harde bedden.

Zaterdag werden we pas om 12uur wakker, blijkbaar toch een beetje jetlagged. In de Bangkok Post stond dat het vandaag Children's Day was, een dag die geheel in het teken van kinderen staat. Het mooiste stukje uit het nieuwsartike was de zin: 'Pas op want waar veel kinderen zijn onstaat de griep, vooral met dit koude weer', het is hier 34 graden!

Na een gezond ontbijt zijn we richting het Grand Palace gegaan. Op dit moment wordt het paleis alleen nog maar gebruikt voor ceremoniele activiteiten en wordt het dus niet bewoond door de koninklijke familie. Bij aankomst bij het paleis werden we bij een zijingang afgezet, er werd naar ons gewenkt en verteld dat we de verkeerde kleding aanhadden om het paleis te bezoeken. Wel zouden we een andere tour kunnen doen, voor maar 10 bath met een tuktuk langs 3 verschillende attracties. De tuktuk zou dan op ons wachten. Dit klonk heel aantrekkelijk, iets te aantrekkelijk. Ik bedacht me net op tijd dat ik hier iets over had gelezen. Het is de grootste toeristen oplichttruc van Bangkok, waarbij je met de tuktuk de hele stad wordt door gestuurd langs allerlei winkels van familie en vrienden.

Nadat we ze vriendelijk hebben afgepoeierd zijn we richting de echte ingang van het paleis gegaan, waar we gepaste kleding kregen aangeboden, en daarna gewoon konden doorlopen. Het paleis bestaat uit meerdere gebouwen en gebedsruimtes. Het is één en al pracht en praal. Veel goud, en kleurijke mozaïk die schittert in de zon. Je kan de gebouwen niet betreden, maar de buitenkant is al een attractie opzichzelf.

In de tuinen van het paleis staat ook de heilige boedhistische tempel Wat Phra Kaew, ook wel de tempel van de smaragden boeddha genoemd. Deze tempel biedt zoals de naam al doet vermoeden onderdak aan een bijzondere boeddha van smaragd die gevonden is in Noord-Thailand en via verschillende omwegen nu hier is beland. De boeddha draagt een gewaad wat 3x per jaar wordt verwisseld, overeenkomend met het desbetreffende seizoen (zomer, winter, regentijd) Deze tempel trekt duizenden bedevaarders elk jaar, die door middel van een heel ritueel hun eer komen bewijzen aan deze boeddha. Het is bijzonder om hier getuige van te mogen zijn. Er worden kaarsen en wierook gebrand, lotusbloemen neergelegd en bloemenkettingen opgehangen. Voordat de tempel wordt betreden doopt men een lotusbloem in het water en besprenkelt zichzelf of een ander hiermee. In de tempel is het verboden om je voeten naar de boeddha te richten, de voeten worden namelijk beschouwd als de meest onreine delen van het menselijk lichaam.

Na dit aanschouwd te hebben, zijn we richting de uitgang gegaan, en via wat marktjes naar de veerboot over de rivier gelopen. Het meest opvallend waren de kraampjes met de foto's van het koninklijk huis die als warme broodjes over de toonbank gingen. Ook was er al een klein momument opgericht voor de overleden zus van de koning. Rond zonsondergang hebben we de veerpont over de rivier naar het hostel terug genomen. Daar hebben we lekker gegeten en de hele avond spelletjes gespeeld.

Vandaag doen we rustig aan, en om 18.30uur vertrekt onze trein richting het zuiden. We zijn benieuwd wat ons daar te wachten staat, want het is op dit moment de drukste periode van het hoogseizoen.

Liefs,

Mayonne & Marlies

marike

tje meiden, wat een verhalen en wat een briljante foto's. Het spreekt voor zich dat ik stik jaloers ben op dit moment. Ik ben een beetje aan het uitbrakken van een weekend full-time stappen en dan begint toch de gewone werkdag weer. Maar veel werken en dus veel sparen en dan kan ik ook weer een wereldreisje maken misschien. Geniet ervan! dikke kus

Erik

Goh, plotseling verveel ik me heel erg hier in Nederland... ;-) x

Cor en Daphne

Heee Mayo

wat een gave verhalen joh...echt super!!!
Nou kan alleen maar zeggen..blijf ze vooral sturen..geniet ervan enne...have fun..lots of fun

dikke xxx van de Janssentjes

Nikkie

Hey Lies!

Wat een leuke verhalen, maar de foto's zijn helemaal TE gaaf!! Mijn schoonouders vertrekken vandaag om 18uur richting Bangkok, ik zal ze jullie verhalen straks nog even laten lezen vooral de grote oplichttruc. Eigenlijk gaan ze naar Bangkok om jullie in de gaten te houden ;)
Een vriendinnetje van mij is 2 jaar geleden naar Bangkok geweest en toen ik haar foto's zag wilde ik al graag, maar nu wil ik nog meer!!

Geniet van alles wat je meemaakt en pas op elkaar!!

Liefs,

Nikkie

Rob en Edith

Hey Mayonne,

Wat een mooie foto's en leuke verhalen!!
Erg leuk om jullie te volgen.

Groetjes uit Twente.

Sophie

IK MIS JULLIE!!

Betty

Wat is de wereld klein op de computer. De foto's vind ik super en ik geniet van de mooie verhalen die je schrijft. Zo steek ik er zelf ook wat van op. Ik lees het met veel plezier en ben al nieuwsgierig naar het volgende verhaal. Groetjes uit Soest

ellen

Hoi Marlies,
Wat een verrassing dat ik met jullie mee mag reizen. Lief dat je aan mij denkt. Zo zie je hoe ijzersterk onze draad is!
Veel liefs en nog meer genieten, ook van Jaap