Marlies & Mayonne @ South-East Asia!

Similan Islands - Duiken & Studeren

Woensdagochtend werden we vroeg opgehaald door Similan Pro Dive, de duikorganisatie waarbij we onze 3 daagse duiktrip hadden geboekt (Marlies om te fundiven en Mayonne om haar Open Water Dive Padi te halen). Bij de pier aangekomen konden we, na betaald te hebben, aan boord van de speedboot die ons naar de Similan Eilanden zou brengen, zo'n 35 kilometer van het vaste land.

De Similans vormen een marine-reservaat bestaande uit 9 eilanden (Similan betekent 9 in het Maleis). Het staat bekend als een van de beste duikspots in Thailand! Na zo'n anderhalf uur kwamen we aan bij de boot waarop we de daaropvolgende 2 nachten/3 dagen zouden doorbrengen. Per dag konden er 4 fundives en een nachtduik gemaakt worden waarvan je er maximaal 4 kon doen. De eerste dag heeft Marlies 3 fundives gedaan. Ik kreeg een privé-duikinstructeur toegewezen, de heel geduldige en grappige Thai Anurak, die mij gelijk het theorieboek in m'n handen drukte en een les-dvd aanzette. Daar zat ik dan: terwijl Marlies en de rest al aan het genieten waren van al het moois onderwater zat ik met m'n neus in de boeken.

Gelukkig was het tegen 5en dan echt zover en na alle voorbereidende handelingen uitgevoerd te hebben zochten we het ondiepe water op om de eerste (zwembad)duik te doen. Normaal doe je 4 duiken in het zwembad op het vaste land en ga je alle dingen die je daar leert later op grotere diepte nog eens doen. Er waren allerlei basisdingetjes die ik moest doen waardoor je je zeker gaat voelen en straks op grotere diepte je weet te redden (bijv. masker af en weer op onder water, wat te doen als je geen lucht meer hebt, enz...) Dit ging erg goed en binnen een uur hadden we alles voldoende geoefend en konden we weer naar de boot.

De rest van de avond geleerd en ‘s avonds kregen we een comfortabele hut toegewezen waar we heerlijk hebben geslapen (voelde een beetje als thuis op die boot). De volgende ochtend om kwart voor 7 de zonsopgang aanschouwd waarna de groep alweer het water in ging. Meer studie voor mij maar toen was het echt zo ver. De eerste afdaling naar 12 meter, echt heel gaaf! Er is echt een totaal andere wereld daar beneden die je tijdens snorkelen bijvoorbeeld van boven bekijkt, maar om er tussen te zweven geeft echt een gevoel van totale vrijheid!

‘s Middags nog een duik gemaakt en ‘s avonds was het tijd voor het theorie-examen... Nul fout (geen her dus!), Anu was erg trots! Volgende dag dus niet meer leren en veel duiken. ‘s Ochtends vroeg naar 18 meter voor de 3e en 4e echte duik. Nu ben ik officieel lid van de duik-community, yeey! Tegen de middag nog een extra duik gedaan, voor het eerst zonder instructeur... Ging echt prima en kan niet wachten tot we de volgende duik gaan maken (Maleisië?)! Verder waren het eten en de staff van de boot echt top en is dit, denk ik, de meest relaxte (en goedkoopste) manier om je Open Water Duik Padi te halen. Tegen drieën moe maar voldaan weer op de speedboot gestapt die ons terug bracht naar het vaste land.

Liefs,

Mayonne & Marlies

leida

Wat een leuke,enthousiste verhalen.
De enige overeenkomst tussen jullie en ons is: veel vocht!
Liefs, Leida

Tjits

Hoi Meiden,

Ik krijg bijna zelf zin in snorkelen, duiken nog niet echt hoor. Dat weet Marlies wel, ziet er te gek uit ook onder water.
Liefs Tjits

niels

wat super dat je naar similan bent gegaan.
veel liefs niels

myrthe

hey meiden, super chill! hier is het nat zo nat, helaas alleen van de regen. En de nederlands pratende uurtjes zijn zeldzaam zo dat ik ze bijna in wil plannen, lang leve skype! heb zoveel nieuwe indrukken en chit chat talk gehad dat ik het even verder neit weet, huisgenoten zijn tof, huis is smaller dan die in amsterdam maar ok en vanavond voor het eerst uit!
tot snel xx