Marlies & Mayonne @ South-East Asia!

Kuala Lumpur - Torens & Koningen

Vanuit de vieze kriebelende jungle naar KL, wat een verschil! KL is ruim, groot, modern en chaotisch. Het is heerlijk om weer in de stad te zijn! De aankomst ging erg soepel en we slapen in een supermodern en relaxed hostel, wat minder dan een jaar geleden door Muhammed is opgezet. Muhammed is perfectionistisch in het runnen van het hostel, waardoor alles supergoed geregeld is! De kamers zijn ruim en schoon, de bedden zijn zacht en de douches zijn warm. Heerlijk! De eerste avond zijn we goed begonnen, de groep van de Camaron Highlands was ook in KL en met hen zijn we gaan stappen. Het begon met een drankje in een supermooie bar en we eindigde flink dronken op de dansvloer van een van de mooie clubs die KL te bieden heeft.

De dagen daarna hebben we heerlijk door de stad gelopen en de nodige sightseeing gedaan. We zijn samen met Hester de Petronas twin towers opgeweest. Althans je komt niet verder dan de skybridge, want de rest van de torens is niet open voor publiek. Petronas de brandstofgigant van Maleisie, het bedrijf is de nationale trots. In de towers bevind zich het hoofdkantoor van het bedrijf. Het bezoeken van de skybridge is gratis en wordt ingeleid door een kwartier durende 3D-film over Petronas, een soort van reclame waar je niet echt iets mee kan als toerist, maar met z'n drieen hadden we toch erg veel lol. Eenmaal boven valt het een beetje tegen, je staat niet zo hoog alsje dacht en vanuit de skybridge zijn de torens amper te zien. Terwijl juist de torens zo enorm imposant zijn. Het was Hesters laatste dag in Maleisie en met ons dus we besloten iets geks te gaan doen. KL staat bekend om z'n vele en enorme shoppingmalls, in een van deze winkelcentra bevindt zich 's werelds langste indoorachtbaan als onderdeel van het grootste indoor-themepark van Maleisie. Na een middag/avond gegild en gelachen te hebben in de attracties van het park, die te vergelijken zijn met Nederlandse kermisattracties, hebben we de avond stijlvol afgesloten met lekkere sushi.

De 2 dagen daarna stonden in het teken van het regelen van een visum voor Indonesie. Dit is redelijk goed te doen, maar het leverde toch meer problemen op dan nodig was. Maar het is gelukt en we hebben nu een geldig visum voor twee maanden, dus over iets minder dan een week kunnen we richting Sumatra gaan.

Donderdag was het Chinees Nieuwjaar! Vandaag werd het jaar van het Varken feestelijk afgesloten en kon het jaar van de Rat begonnen worden. Al de hele week werd de stad werden overal in de stad lampionnetjes opgehangen en de dozen mandarijnen werden tevoorschijn gehaald (een teken dat de jaarwisseling eraan komt). Op aanraden van Muhammed zijn we naar een groot gebouw gegaan waar de hele dag festiviteiten plaats vonden, en je onder andere een gratis maaltijd kon halen. Dit was erg leuk. Het eten was heerlijk, en als enige westerlingen trokken we enorm veel bekijks. Nadat de eerste persoon gevraagd had of ze met ons op de foto mocht, durfde iedereen wel, en kwamen trotse vaders hun kinderen om ons heen positioneren voor een mooi kiekje met de reuzen in hun familie-album. Na het eten nog even naar een grote Chineze Tempel in de buurt gegaan, waar de monniken de hele dag door aan het bidden waren voor een voorspoedig jaar. Daarna was er nog een spectaculaire leeuwendans in KLCC, het duurste winkelcentrum van KL en zijn we weer terug gegaan naar het hostel.

Zaterdag hadden we een tripje geboekt naar een olifanten rehabilitatiecentrum 2 uur ten oosten van KL. Mumammed regelt dit allemaal zelf, we gingen dus 's ochtends in z'n auto opweg naar het oosten. In de auto vertelde hij dat de vorige keer dat hij er was de kinderen van de koning er ook waren geweest. Hij vertelde trots dat hij ze had herkend en op afstand wat foto's had gemaakt. Het koningshuis hier werkt heel anders dat in Europa. Nadat Maleisie 50 jaar geleden onafhankelijk werd, was er onduidelijkheid over wie er dan koning moest worden, want elke staat (9 in totaal) had z'n eigen sultan en eigenlijk hadden ze allemaal evenveel recht op het koningschap. Als oplossing werd een roulatiesysteem voorgesteld, elk 5 jaar zou de sultan van een andere staat koning worden, en dit zou in vaste volgorde rouleren. Koning Mizan Abidin uit de staat Terengganu is op dit moment koning. Hij is vrij jong en heeft 4 kinderen. Omdat hij uit een de meest Islamitische staat komt is hij volgens Muhammed erg geliefd.

Voordat we naar het olifantencentrum gingen, gingen we eerst naar een Orang Asli (= letterlijk oorspronkelijke mensen) dorp. Deze mensen zijn afstammelingen van de Aboriginals uit Australie. We hebben daar geleerd hoe je moet jagen met een 'blowpipe', een lange buis waar je pijltjes uit schiet en een even rondgekeken hoe deze mensen wonen. Vanaf daar was het nog maar 5 minuten rijden naar het olifanten park. Na een lekkere lunch kregen we daar eerst een interressante film over het werk van het Elephant Relocation Team te zien. Zij verhuizen olifanten vanuit stukken oerwoud die eigelijk te klein zijn voor hen om in te wonen, naar grotere nationale parken zoals Taman Negara. Na de film het park in daar bleek dat de kinderen van de koning er vandaag weer waren! Muhammed kon zijn geluk niet op! Wij waren vooral enthousiast over alle olifanten en activiteiten die op ons te wachten stonden. Eerst olifanten voeren, dan op ze rijden zonder zadel of iets en als laatst met ze badderen in de rivier. Het was echt fantastisch! Er was ook een klein olifantje, wat blijkbaar vond dat Marlies lekker rook want het kon z'n slurfje niet uit haar gezicht houden :) Ondertussen werd er geheimzinnig gedaan over de aanwezigheid van de kinderen van de koning. Ze hadden een hele entourage mee van bodyguards en chaperonnes, en ook een blanke jongen, die volgens Muhammed waarschijnlijk de leraar van de kids was. Toen we op het punt stonden om de rivier in te gaan stond Marlies toevallig naast deze jongen, ze was wat in zichzelf aan het praten tegen haar camera in het Nederlands, waarop deze jongen in het Nederlands zegt, 'Nederlands?'. 'Ja jij werkt toch met de kids van de koning?' 'Ja, hoe weet jij dat?'. Niet veel later stionden we dus met z'n alle gezellig met de kinderen van de koning op de foto en hadden we een date met deze nanny van de kids om 's avonds wat te gaan drinken. Muhammed was helemaal vereerd dat hij met de prins en prinses op de foto mocht. Echt heel grappig. Toen we even later in de file terug naar huis stonden, kwamen de koninklijke stoet onder politiebegeleiding langsgesneld. En kregen wij een smsje van Koen, de nanny 'Staan jullie lekker in de file?'. We zijn na het olifanten park nog naar een soort van veredelde kinderboerderij geweest waar ze behalve hertjes ook tamme bruine beren en slangen hadden. 's Avonds zijn we wat gaan drinken in een van de meest chice bar in KL, op het dak van een hotel met zwembad en uitzicht op de Petronas Towers. Wat een dag!

Gisterochtend zijn we nog naar de Batu Caves geweest net iets buiten KL. Dit is de grootste Hindoetempel in Maleisie, en het toneel van het contrversiele Taipussum festival in januari. Het is een soort van Bedevaartsoorsd voor Hindu's. En het is ook erg indrukwekkend, ook al is het een enorme toeristische trekpleister. De natuurlijke grotten ingericht met alle kunst en kitsch van het Hindoeisme.

We zouden vandaag naar Singapore gaan. Maar door het Chinees Nieuwjaar zitten alle bussen stampvol, en was er geen plek meer. We hebben dus besloten om eerst een paar dagen naar Melaka te gaan, en dan tussendoor een paar dagen naar Singapore te gaan, om weer terug te gaan naar Melaka, om vanuit daar de boot naar Sumatra te nemen.Vanavond gaan we dus door naar Melaka, wat veel Nederlandse roots heeft.

Liefs,
Marlies & Mayonne

Ria van Wijk

Meiden, wat maken jullie veel mee in korte tijd, dat beloofd nog wat. Hebben jullie zo,n goede neus voor avonturen? Heerlijk om dit binnenkort met jullie te delen.Hoe is het afgelopen met Koen? Veel plezier in Singapore.We spreken elkaar weer snel.
Knuf voor Marlies en Mayo van mumsel.

Jorrit

Inderdaad veel avonturen in een korte tijd, hoe heb je dat allemaal geregeld? :) Ben benieuwd naar alle overige avonturen, veel plezier nog!
Groetjes, xx

silke

geweldige verhalen en foto's lieve meisjes!
geniet er nog lekker van. :)
kus

Leida

Wel meiden, Gelukkig Nieuwjaar en de allerbeste wensen voor dit jaar van de Rat!
Wat maken jullie veel mee; we genieten van jullie verhalen.
Kees en ik vliegen di 19/2 KL naar Jakarta en reizen tot 8/3 van west naar oost Java. Mochten jullie in de buurt zijn....+316-52006446

pepijn

hi dears,
wat vet :) in bad met olifanten en de kinderen van de koning (hebben die een seizoenspas ofzo?)
Nederland (saaaai) wordt ook weer wat groener en geler (zonniger).
enjoy the good life.
liefs

Marlies

Ze hebben daar een eigen olifant :)

helemaalmoooi

helemaailbeest

helemaaal wakkeer

robinH is gay

wat een homo site joh!

caolo lean de jong\

hahaha robinlult

jochemheinsjaakpietdekeeshenkjan

die olifant lijkt mvr storm

lean is homo

kan- ker gay is robin

kanker gay die lean

jochemheinsjaakpietdekeeshenkjan

hahahahhahh grappig die olifant likes you

j

ditisjemoederslul

Kijk deze vent ligt met een tent bij je buurvrouw in je kut met een steen en een pyjama.

treintje west

kanker